Når du avstemmer en bankkonto så sjekker du at alle pengene som har gått inn og ut på bankkontoen, er også registrert i regnskapet. Det du avstemmer er alle transaksjoner (inn- og utbetalinger).
Det høres kanskje ikke så spennende ut, men en bankavstemming gir deg trygghet på at du har registrert alle transaksjoner som har gått gjennom bankkontoen din.
Vi anbefaler deg å opprette en bankintegrasjon, slik at vi kan hente inn dine banktransaksjoner automatisk for deg. Da blir bankavstemmingen MYE enklere. Les mer om dette i vår hjelpeartikkel om bankintegrasjon, eller ta kontakt med oss i chatten.
Hvis du har transaksjoner som det ikke finnes posteringer i regnskapet for må du enten opprette posteringen eller sjekke om du har registrert noe feil i regnskapet. Det kan for eksempel være at du har glemt å registrere at en faktura eller utgift er betalt eller registrert feil dato på en inn-/utbetaling.
Du kan enkelt legge til bankgebyrer og renter direkte i bankavstemmingen. Du finner knapper for å legge til dette direkte i avstemmingsperioden.
Hvis du har fått penger av banken din velger du “Legg til rente”. Hvis du har blitt trukket penger av banken din velger du “Legg til gebyr”.
Det vil i bakgrunnen bli opprettet en tilhørende journal i regnskapet ditt for renter og gebyrer.
Får du ikke avstemt perioden? Eller ser du at for eksempel inngående eller utgående balanse blir feil? Da har du kanskje et avvik i bankavstemmingen som må rettes opp i før du kan avstemme og lukke perioden. I denne hjelpeartikkelen går vi inn på ulike typer avvik og hvordan du fikser dem.
Noen ganger er det behov for å gjenåpne en bankavstemmingsperiode. Det kan du enkelt gjøre ved å gå til “Bankkontoer” > “Avstem” og finn perioden du ønsker å gjenåpne. Klikk deg inn på den, og klikk på knappen “Gjenåpne”.
Merk at du kan kun gjenåpne den siste perioden du avstemte hvis du har manuell bankavstemming (ingen integrasjon).
Relaterte artikler