Noen kjøp du gjør må avskrives over lengre tid. Denne hjelpeartikkelen går gjennom hvordan du avskriver noe i vårt regnskapssystem.
Registrer en eiendel
Før du registrerer kjøpet ditt som en eiendel og starter avskrivningen av den, må kjøpet registreres. Kjøpet kan registreres som en vanlig utgift.
Trinn 1: Registrer kjøpet
- Gå til “Innboks”
- Last opp fakturaen for kjøpet ditt og før fakturaen som vanlig. Husk at kostnadskonto som regel er en balansekonto for eiendeler som skal avskrives.
- Klikk “Registrer”
- Hvis du får spørsmål om å registrere som eiendel med én gang, klikk “Registrere eiendel”. Du kan også registrere eiendelen senere ved å gå til “Utgift” > “Eiendeler”.
Nå er fakturaen registrert, og du kan registrere kjøpet som en eiendel.
Trinn 2: Registrer eiendelen og start avskrivningen
- Gå til “Utgift” > “Eiendeler”
- Klikk på “Ny eiendel” eller “Registrer” ved siden av kjøpet du vil registrere som en eiendel.
- Gi eiendelen et navn, og legg inn hvor mye du betalte for den og datoen den ble kjøpt
- Velg balansekonto og deretter avskrivningskonto
- Velg startdato for avskrivningen og hvor lenge eiendelen skal avskrives
- Velg skatteavskrivningskategori. Vi legger inn skatteavskrivningssatsen basert på hvilken konto du velger her.
- Klikk på “Registrer eiendel”
Nå er eiendelen din registrert. Avskrivningen blir postert på den siste dagen i hver måned, frem til eiendelens verdi er 0,00.
Forskjellen på regnskapsmessige og skattemessige avskrivninger
I Regnskapssystemet hjelper deg med den regnskapsmessige avskrivningen, som er avskrivingen slik den skal være i regnskapet. Du må også huske å rapportere inn den skattemessige avskrivningen i Altinn, som er en prosentavskrivning og forskjellig fra den regnskapsmessige avskrivningen. Regnskapssystemet regner ikke ut den skattemessige avskrivningen. Ta derfor kontakt med regnskapsfører om du trenger hjelp med denne!