Hjelp og kundeservice
Lønn

Hent skattekort på ansatte


Etter at du har opprettet en ansatt og lagt inn en eller flere lønnslinjer, er neste steg å hente skattekort på den ansatte.

Før du får hentet skattekort må en integrasjon med Altinn være satt opp.

Hvis du ikke henter et skattekort på en ansatt eller den ansatte ikke har et gyldig skattekort, vil den ansatte bli trukket 50% i skatt.

Sett opp integrasjonen med Altinn

Vi har en egen hjelpeartikkel som går trinnvis gjennom hvordan du setter opp en integrasjon med Altinn. I lønnsmodulen må dette være satt opp for at du skal kunne hente skattekort, levere a-meldinger og rapportere inn OTP (Obligatorisk tjenestepensjon). Du finner veiledningen for dette her.

Hent skattekort

Du kan velge å hente skattekort per ansatt ved å gå inn på hver enkelte ansatt og klikke på «Hent siste skattekort» som vist på skjermbildet under.

Alternativt, kan du først legge til alle dine ansatte og deretter gå tilbake til «Lønn» > «Ansatte». Oppe i høyre hjørne så kan du klikke på «Bestill skattekort». Da vil systemet hente siste skattekort for alle ansatte som er registrert. Dette er også stedet du henter skattekort for tidligere år.

En ansatt har fått et nytt skattekort

Hvis du får beskjed om at en ansatt har fått et nytt skattekort må du hente dette skattekortet på nytt. Det vil ikke bli hentet automatisk. Det gjør du på samme måte som beskrevet ovenfor - gå inn på den ansatte eller hent skattekort for alle dine ansatte.