Hjelp og kundeservice
Salg

Hvordan registrere innbetalinger med bankgebyr


I noen tilfeller vil banken trekke et gebyr, for eksempel hvis du mottar en innbetaling som er av en større sum eller innbetalingen kommer fra en utenlandsk kunde. Dette gebyret må registreres i regnskapet ditt.

Nedenfor kommer en veiledning på hvordan du kan registrere innbetalingen og gebyret

Trinn 1: Registrer betalingen på kundefakturaen

  1. Gå til “Salg” > “Faktura”
  2. Finn fakturaen det gjelder og klikk på redigeringspennen
  3. Klikk på “Registrer innbetaling”
  4. Rediger beløpet slik at du legger inn beløpet du fikk innbetalt (beløp uten gebyr)
  5. Velg datoen pengene kom inn på kontoen og registrer betalingen

Nå vil du se at fakturaen ikke er oppgjort, siden banken trakk et gebyr. Det løser vi med å registrere gebyret i manuelt bilag, og til slutt kobler alt sammen i kundereskontroen.

Trinn 2: Registrer gebyret i manuelt bilag

  1. Gå til “Regnskap” > “Manuelt bilag”
  2. Legg inn en god beskrivelse og velg datoen gebyret ble trukket fra bankkontoen din
  3. Legg inn gebyrbeløpet på begge sider (debet og kredit)
  4. På debet (+) siden, velg konto 7770 Bank- og kortgebyr
  5. På kredit (-) siden, velg konto 1500:kundekontoen
  6. Klikk “Opprett”

Trinn 3: Lukk reskontroen

Til slutt kan du lukke dette i reskontroen. Gå til “Salg” > “Kunder” og finn kunden det gjelder. Klikk på (…)-knappen og velg “Kundereskontro”. Huk av ved siden av fakturaen, innbetalingen og gebyret og lukk disse - de skal nå gå i 0 og kan derfor lukkes mot hverandre.

Nå vil du se at fakturaen står som oppgjort og lenker til gebyr-journalen.