Hjelp og kundeservice
Salg

Purring og inkassovarsel


Har du en kunde som ikke har betalt? Da kan du sende purring og inkassovarsel slik at du får pengene dine. Du kan også legge til forsinkelsesrente og purregebyr.

Forfalte kundefakturaer kan du se under “Påminnelser” i hovedmenyen eller via Salg > Faktura.

Følg opp forfalt faktura

  • Purring uten gebyr: kan sendes når som helst og så ofte du ønsker etter at forfallsdatoen på den opprinnelige kundefakturaen er passert.
  • Purring med gebyr: hvis du ønsker å legge til gebyr på purringen kan dette sendes 14 dager etter forfallsdato.
  • Send et inkassovarsel: kan sendes når som helst etter forfallsdato. Purregebyr kan legges til 14 dager etter forfallsdato.
  • Send til inkasso: hvis det har gått 14 dager siden inkassovarselet ble sendt og kunden ikke har betalt kan fakturaen sendes til inkasso.

Du kan maksimalt sende to purregebyrer. Dette gjøres enten ved å sende to purringer med gebyr eller en purring med gebyr og ett inkassovarsel.

Du kan også velge å legge til renter. Vi regner ut forsinkelsesrenten for deg, basert på rentesatsen som Finansdepartementet bestemmer.

Automatiske påminnelser

Dersom fakturaer ikke blir betalt kan vi sende ut purringer og inkassovarsel for deg. Automatiske påminnelser kan aktiveres i Innstillinger > Salg. Aktivering og endringer i innstillingene på automatiske påminnelser vil gjelde fremtidige fakturaer. Du kan selv tilpasse etter hvor mange dager purringer sendes ut og om du vil ha med renter og purregebyrer.

Hvis du vil sende purring eller inkassovarsel på fakturaer som allerede er sendt må dette gjøres inne på fakturaen > Følg opp forfalt faktura.

Purringer og inkassovarsel vil bli sendt på e-post til kunden.