Hjelp og kundeservice
Generelt

Slik bytter du regnskapsprogram fra PowerOffice Go til Nok Nok Regnskap


Flytte regnskapet fra PowerOffice Go til Nok Nok Regnskap

Å bytte fra PowerOffice Go til Nok Nok er veldig enkelt, men vi får likevel en god del henvendelser om dette. Derfor har vi skrevet en steg-for-steg-oppskrift på prosessen.

Det er i hovedsak to ting du må gjøre:

  1. Eksportere dine regnskapsdata fra PowerOffice Go.
  2. Importere dataen i Nok Nok Regnskap.

Hjelpeartikkelen tar deg gjennom det første steget, nemlig eksporten. Vi tar deretter for oss et par punkter som du bør være oppmerksom på, spesielt dette med oppbevaring av regnskapsdata.

Så snart du har lastet ned det du trenger kan du importere regnskapsdataen i Nok Nok, og så er du ferdig. Du finner oppskriften på importering her.

Eksportere regnskapsdata fra PowerOffice Go

Regnskapsdataen din i PowerOffice Go er opprettet i formatet som heter SAF-T (Standard Audit File for Tax). Det gjør blant annet at du får alt inn på rett sted i Nok Nok. SAF-T-filen er det du trenger først og fremst.

Den henter du slik:

  1. Åpne menyen i PowerOffice Go og velg Innstillinger.
  2. Klikk på Eksport som ligger i kategorien Regnskap.
  3. Velg Eksport av SAF-T Regnskap.
  4. Trykk på knappen Ny eksport.
  5. I det øverste feltet for Eksporttype velger du SAF-T Financial.
  6. Skriv en beskrivelse i det midterste feltet, for eksempel Eksport hele regnskapet.
  7. Angi periode i det nederste feltet og trykk OK.

Nå laster du ned en zip-fil med regnskapsdataen for den perioden du valgte. SAF-T-filen pakkes ut automatisk på mange datamaskiner. Hvis ikke kan du gå til denne siden hos Microsoft og pakke ut innholdet i zip-filen der.

I samme slengen anbefaler vi at du gjør følgende:

  • Last ned Bilag PDF-er.
  • Last også ned Regnskapsspesifikasjoner. Ta med alt som kan eksporteres.

Dette gjør du med akkurat samme prosedyre som når du lastet ned SAF-T-filen.

Du har nå tre filer. Den ene skal altså importeres i Nok Nok, mens den to andre må du ta vare på.

Oppbevaring av regnskap – Viktig å lese

Anbefalingen om å ta laste ned alt du har lagret i PowerOffice Go, og ikke bare regnskapsdataen, har med lovverket å gjøre. Du plikter nemlig å som en hovedregel oppbevare hele regnskapet i 5 år.

De to filene du lastet ned til slutt inneholder det du eventuelt har lagret i tillegg til selve regnskapsdataen. Dataen trenger du ikke tenke så mye på etter at du har importert det i Nok Nok. Den biten lagres sikkert og trygt på våre servere.

Underlagsmaterialet bør du selv oppbevare på en trygg måte. Gjerne sammen med en kopi av SAF-T-filen, sånn for sikkerhets skyld.

Slik bør du lagre filene:

  • Det er best å lagre filene på datamaskinen, på minnepinne eller i en sky.
  • Ta backup, for eksempel med en kopi på datamaskinen og en annen kopi i skyen.

Følger du oppskriften kan du være trygg på at du har gjort alt rett i forhold til lovverket.

Når er det best å flytte fra PowerOffice Go til Nok Nok?

Det beste tidspunktet å foreta flyttingen på er rett etter at du har avsluttet et år, inkludert rapportering. Deretter tar du flyttingen på 1-2-3, og helst før du får bilag eller fakturaer som gjelder det nye året.

Hvis du bytter regnskapsprogram ellers i året bør du gjøre dette så snart en hel måned er ferdig bokført, ajour og eventuelle rapporter ferdig og innsendt.

Hva om foretaket er Mva-pliktig?

Mva-pliktige foretak bør definitivt avslutte en hel Mva-periode før de tar flyttingen til nytt regnskapsprogram. Pass også på at den tilhørende Mva-meldingen er sendt inn.

Når alt er ok kan du foreta eksportering og importering slik beskrevet ovenfor.

Hva med lønn og A-melding?

Det eneste du trenger å tenke på i sammenheng med lønn er at du bør ta hele lønnskjøringen i samme regnskapsprogram. Starter du i PowerOffice – gjør deg helt ferdig med lønnskjøringen der før du flytter til Nok Nok Regnskap. Dette inkluderer at du må sende den tilhørende A-meldingen.

Trenger du mer hjelp?

Null problem! Vi trår til og hjelper hvis du trenger det. Kontakt oss på chatten, så fikser vi dette.