Hjelp og kundeservice
Lønn

Tom a-melding/Tom lønnskjøring


Hvis du har en måned hvor du ikke skal kjøre lønn, må du likevel sende inn en a-melding for perioden. Dette kaller vi ofte for en “tom a-melding”. Man må sende a-meldinger for alle måneder, selv om man ikke har lønnsutbetalinger akkurat den måneden.

I noen tilfeller må man også sende en tom a-melding hvis man har gjort endringer på ansatte og allerede har kjørt lønn for måneden.

A-meldingen vil ikke være helt tom sånn egentlig. Når du sender en a-melding uten å inkludere utbetalt lønn, vil vi sende en a-melding som inneholder alle aktive ansatte og deres registrerte aktive arbeidsforhold. Vi kaller det for tom a-melding når det er en a-melding som ikke inneholder utbetalt lønn eller andre lønnslinjer.

Send inn en tom a-melding

  1. Gå til “Lønn” > “Lønnskjøringer”

  2. “Ny lønnskjøring” > “Lag tom lønnskjøring”

  3. Nå vil du kunne sende inn a-meldingen ved å klikke på “Send til Altinn”

Det tar noen minutter før Altinn gir et svar på a-meldingen. Det er lurt å gå tilbake til lønnskjøringen etter 5 minutter og sjekke at du ikke har fått noen feilmeldinger. Hvis du har fått en feilmelding kan du sjekke A03 meldingen i innboksen din i Altinn eller i vårt regnskapssystem under “Lønn” > “Rapporter” > “A-meldinger”. Her vil du finne mer informasjon om hva som er feilen.

Er feilmeldingen uklar eller du trenger hjelp til å tolke den, kan du ta kontakt med Skattetetaten på 800 80 000. Du kan også ta kontakt med oss så skal vi forsøke å hjelpe deg videre.